måndag 21 mars 2011

Banan runt med Martin Marhlo

Text: Anki Sundin, NGruppen
Martin Marhlo har tagit greppet kring kost och träning igen efter nyår, inskolning på dagis och därtill hörande vågor av magsjuka. Han har åstadkommit en viktnedgång på 11 kilo sedan han började springa och tycker numera att ett 4.30-tempo på kilometern känns bra på kortpassen. Han lyckas hålla sitt träningsschema genom att gå ut och springa mellan kl 22 och midnatt. Det blir så om man har småbarn, jobb och renoveringsprojekt, menar han, och jag kan inte annat än att imponeras av hans hängivenhet. Men det är klart, han har hela Sveriges öron på sig inför Stockholm maraton i sommar.

Här är de två nya avsnitten i ett svep, först banan runt på 1000-metersintervaller i 3.52-tempo med tränaren Magnus Hagström på Bosön, och sedan intervju med mig. Den intervjun börjar på tid 06.35, men lyssna gärna på hela avsnittet. Det är intressant att höra kunniga Magnus berätta om hur han har valt att lägga upp Martins träning för att han ska klara hela loppet. (På samma länk längre ned i listan hittar du också övriga intervjuer med bland annat mig.)

När det gäller min del av intervjun vill jag vill bara poängtera en viktig sak - att äta mellanmål, precis som Martin inleder med, är viktigt för många. Men alla behöver inte mellanmål. Det går lika bra att äta något färre men stora måltider istället för många små, även om man tränar på hans nivå. Martin trivs dock med sina numera näringsrika mellanmål, och då behöver han fortsätta med dem.
Nedan hittar du också filmen från Bosön där Magnus pressar Martin på intervallerna.

Fler radioprogram där jag medverkat:
Chillaming

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar