torsdag 3 juni 2010

Gå upp i muskelvikt - hur göra? Frågor & Svar

Text: Anki Sundin, NGruppen
Många frågar mig om hur de ska göra för att öka i vikt. Större och starkare muskler är inte helt enkelt att skaffa sig, och det kräver både disciplin och kunskap. Här kommer en fråga från en läsare:

Fråga: Jag har ett problem att gå upp i vikt. Jag är en 20-årig kille idag. Det är så att jag alltid varit relativt smal och tränat mycket kondition i min uppväxt, men vid 16 års ålder gick jag över mer till styrketräning. Efter ett års träning med både kondition och styrka hade jag inte gått upp ett kilo - jag hade dock ökat i styrka. Efter mycket ätande, läsande om att träna rätt och extremt mycket olika kosttillskott ökade jag så småningom i vikt, men inte mycket. Jag äter alltid havregrynsgröt med russin varje morgon och fortsätter genom hela dagen att äta mycket och nyttigt, även om jag äter chips och fett då och då. Jag har gått upp från ett BMI under 19 till runt 20,5. Har läst på internet om sköldkörteln, glutenintolerans och annat och undrar om något kan vara fel?

Svar: När det gäller vikten kan jag aldrig utan vidare svara på varför det är svårt att gå upp, eftersom det kan bero på så mycket. Det första rådet är dock att du bör konsultera en doktor kring de medicinska frågeställningar du har.

När du har försäkrat dig om att ditt bekymmer inte är medicinskt är det enda raka att undersöka kost och träning. Du kan i så fall analysera en veckas kostregistrering och se vad du hamnar på för intag. Ibland upplever många att man äter väldigt mycket mat, men kanske i själva verket inte får i sig så mycket energi ändå för att man väljer ”fel” nyttiga livsmedel. Fiberrika livsmedel är som du vet ofta ganska energisnåla. Till exempel är grönsaker nyttigt men är inget som en hårt tränande person bör mätta sig på. (Du ska så klart fortfarande äta grönsaker.)

Parallellt med det behöver du analysera din träning. Hur lägger du upp den? Har du mikro- och makrocykler (dvs periodiseringstränar du)? Hur tungt och länge kör du?

Ofta kan det räcka med att man själv analyserar kost och träning. Att bara få ned det på pränt gör det många gånger uppenbart var man kan göra en insats för att nå ett visst mål.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar